the apotek get-together

Jag befinner mig på apoteket. Jag har tagit en kölapp och har slagit mig ner i en skapligt hård trästol för att vänta på min tur. Ungefär två stolar bort sitter en tant som har en lila mössa på huvudet, en flätad korg i knät och - liksom jag - en liten vit nummerlapp i handen. Vi väntar tillsammans och ler mot varandra som goda medborgare.
Efter någon minut kommer en man in. Även han har garanterat passerat 65-strecket. Denne man och tanten med mössan måste förmodligen vara bekanta sedan innan för han tar en lapp, slår sig ner i stolen brevid mig och börjar ivrigt konversera med tanten. Om hundar och om vinterskor. Om kaffe.
Jag fortsätter att umgås med min stol.
Inifrån butiken kommer nu plötsligt en annan liten tant kilandes och utbrister att nämen är det ni som sitter här och tjattrar? Det var minsann inte igår! Har ni sett vad havregrynsgröten är billig på Konsum?. Inom kort anländer ytterligare en liten böjd farbror som även han ansluter sig till sällskapet och varmt blir välkomnad. Han har väldigt långa örsnibbar, lyckas jag notera. Vad tunna vantar du har Arne, går det vägen i den här kylan? Mitt barnbarn fick en cykel i födelsedagspresent med massor av små kulor i hjulen, det låter förfärligt. Jag bakade en fantastisk sockerkaka här om dagen, ni borde komma över på en skvätt kaffe snart!


Plötsligt fann jag mig själv sittandes som ett litet, o-rynkigt svart får mitt någon form av oförberedd, ämneslös konferens. Ett spontant vardagsmöte med någon liten procentenhet av byns andel människor födda medan hitler fortfarande levde.

Min generation har Facebook. Vi har Wayne's.
Pensionärerna har Apoteket.

Kommentarer
Postat av: anna

grymt roligt inlägg!

2009-10-21 @ 18:27:15
URL: http://annapannanilsson.blogg.se/
Postat av: Yos aka Kaleidoscopical

Simply love it!

2009-10-22 @ 09:52:15
URL: http://kaledioscopical.blogg.se/
Postat av: Amanda

Såå.. Det måste betyda att när vi når denna ålder så kommer det ha kommit något ännu häftigare än fik och facebook.. Det ska bli intressant att se vad det kan vara.

2009-11-01 @ 00:01:00

åsikter/kritik/kärleksfulla ord:

Namn:
Vill du bli ihågkommen?

@?

@?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0